Моїм першим місцем роботи були підвалини
хімфаку Київського університету. Вікна моєї тодішньої офісної кімнати й нині
визирають з-під тротуару на вулиці Толстого, що вона йде від однойменного метра
до вулиці Петлюри. Я завжди туди заглядаю та мало що бачу, бо там завжди темно.
Я
працювала лаборанткою. Батьки переконали мене вступати до хімфаку, але формули
мені не давалися й іспит я провалила, тож єдиним шансом було втертися у ці всі
кола, щоби мене вважали за свою й соромилися питати якісь там формули. Власне,
90-ті почалися, коли я вже звідти звільнилася й перейшла до КПІ секретаркою,
але запевняю, що принципово там за цей рік нічого не змінилося.
У ціх
підвалинах було холодно і гидко, там був страшенний протяг і великі чорні
таргани. Щодо гарячої води, то, здається, вона там й не планувалася у проекті.
Хімичний посуд та реактиви теж були в недостачі, але в кожного була заначка, і
всі щось мали. Тобто завжди знаходилися колби із залізобетонним осадом, які
доводилося відмивати в цих умовах. А ще я переганяла тоуол, тільки не питайте
мене, нащо, я того ніколи не знала. Інша річ — самогон чи там ЛСД, хоча принцип
той самий, але хоч зрозуміло, кому це потрібно й який з того зиск.
Траплялися
непересічні події на кшталт розлиття меркаптану. Молодий талановитий хімік,
здається, його звали Олегом, повний роздовбай, зробив це у сусідній кімнаті. А
меркаптан — це найсмердючіша гидота у Всесвіті. Саму крапочку його додають до
кухонного газу, щоб підвонювало, і в холодні зими його долю в газі збільшують,
щоб люде не грілися. Коли ж він розливається у всій своїй первісній силі, то
ефект виходить бомбовий. Ми всі шуганули з лабораторії, ледь не сказала, як
таргани, але таргани якраз залишилися. Моє довге і гарне волосся, каштанове з
золотим, просмерділо аж так, що я з ним не могла знаходитися в одному
приміщенні. Мила голову тричі — даремно. Тоді відрізала. Волосся, звісно, а не
голову, не смійтеся, бо це не смішно.
Звісно, ця
вся атмосфера сприяла алкоголізму й токсикоманії. Був у нас на шостому поверсі
місцевий геній, кажуть, помер вже. Стажувався в Оксфорді, брав англомовну
статтю, клав біля себе і швидко починав тарабанити на друкарській машинці
“Ятрань” - перекладав російською. Не знаю, що йому не вистачало до того, щоб
мені подобатися, начебто діяв у правильному напрямку — забив на карєру, пив
вино й вживав різні речовини, наприклад, забігав до нас, хапав ацетон і з
радісними вигуками обмочував ним собі обличчя. Іноді він ночував на роботі —
ховався від санітарів. А був він людиною дуже інтелігентною, читав Батюшкова.
Отже на нього в такі години находила жага художнього тексту. Він сідав
знов-таки за друкарську машинку й писав, писав, писав.... Щось про галактики,
їхнє розширення й хід зірок, і гад морських підвідний плин, і такі інші цікаві
спостереження. До кінця він зазвичай не дописував, кудись мусив бігти, а
машинка ж була наша, і ми з моєю колежанкою Наталкою мусили нею користуватися.
Виймати недописане з машинки автор категорично забороняв. Я сказала: “Тож
допишемо”. Наталка на це: “Ні, не вийде, я пробувала, він помітив, що це не його
писанина”. Я: “Спокуха”. Сіла і дописала.
Коли він
повернувся, Наталя сиділа й друкувала статтю своїми гарними випещеними
пальцями. “Де моя проза?” Суворо спитав геній. “Ось” — нагло сказала Наталя,
простягнувши йому аркуш. Він почав уважно читати, і по мірі того, як читав,
обличчя його ставало все більш задоволеним. “А, ну, добре!” - сказав він й уніс
той аркуш, напевно, хвалитися.
Так я
дебютувала у ролі літературного негра.
Комментариев нет:
Отправить комментарий